Pittoreska Söderköping och Brunnen

Ofta har jag med raska steg tagit mig genom smala gränder och på kullerstensbelagda gator genom den mysiga staden Söderköping. Men utan att verkligen uppskatta den unika miljö jag faktiskt är uppvuxen i. Efter ett par år i Stockholm och utomlands kunde jag börja se den denna medeltida stad med andra ögon. Nu inser jag vilken idyll jag haft runt mig!

Madickens gata Söderköping

Söderköping ligger i Östergötland, ca. 1,5 mil söder om Norrköping. Staden har runt 7000 invånare men om sommaren blommar den upp och turisterna strömmar hit.

Genom stadskärnan flyter Göta Kanal men även Storån slingrar sig fram och över den finns många charmiga broar. Helt enkelt en perfekt plats att spendera en romantisk weekend på.

Söderköping

Söderköpings största hotell heter Söderköpings Brunn men kallas av oss lokala bara för ”Brunnen”. Utan Brunnen skulle Söderköping inte vara detsamma – hotellet hör liksom till stadens historia.

Söderköpings Brunn startades runt 1774 och var från början ett kurhotell. Här ”drack man brunn” ur Sankt Ragnhilds källa och ”avnjöt”? kallvattenkurer. Besökarna kunde ta en båttur på Göta Kanal, besöka Brunnskyrkan eller spankulera i Brunnsparken. Idag har hotellet 102 rum och en spa-avdelning. Man erbjuder även dagspa med lunch eller afternoon tea. Det kan jag verkligen rekommendera om man bor i närheten.

Själv har jag aldrig bott på Brunnen eftersom jag alltid bott i närheten men jag minns min studentbal som hölls där. Det var pampigt och vackert!

Här kommer några vackra bilder från Söderköping och från Söderköpings Brunn!

Söderköpings brunn förr
Söderköpings brunn förr

Brunnen söderköping

Söderköpings brunn

Söderköpings brunn

Rådhuset Söderköping

Missa inte Söderköpings gästabud som går av stapeln den 7-9 september 2012. Det är en medeltida marknad och stadsfest!

Tävla om en Weekend på ett Smultronställe
Ska du ha bröllop i Malmö? Smultronställen har flera förstklassiga slott och gästgiverier som erbjuder bröllop i Malmös omnejd.

Jag håller tummarna! Den 31 augusti är det också min födelsedag!!

One thought on “Pittoreska Söderköping och Brunnen

Kommentera

